Bezoek aan diverse projecten (privé reis) deel 2/2 - Reisverslag uit Ja Ela, Sri Lanka van Stichting Ayubowan - WaarBenJij.nu Bezoek aan diverse projecten (privé reis) deel 2/2 - Reisverslag uit Ja Ela, Sri Lanka van Stichting Ayubowan - WaarBenJij.nu

Bezoek aan diverse projecten (privé reis) deel 2/2

Door: Gabriël Koetsier

Blijf op de hoogte en volg Stichting Ayubowan

25 Januari 2013 | Sri Lanka, Ja Ela

Inmiddels is een tweede deel van het verslag aangemaakt, omdat de ruimte vol was. Om het eerste deel van het reisverslag te lezen (9 januari t/m 16 januari) kan op de volgende link worden geklikt: http://bit.ly/UPq5Pr

Vrijdag 25 januari 2013
Tja…..dit zijn altijd de lastige momenten aan een heerlijk verblijf op Sri Lanka ☹. De laatste uren zijn namelijk aangebroken.
Maar goed, we hebben ons niet laten ontmoedigen en hebben er nog wat moois van gemaakt vandaag.

Na het ontbijt zijn we eerst maar weer naar de kapper geweest voor een gladde scheerbeurt, thuis wordt het namelijk weer behelpen met het apparaat! Ook nog gestopt bij een internet café om de boarding kaarten uit te printen want op Colombo is het nog steeds niet mogelijk met een elektronisch ticket op je iPhone te boarden.

Na een lekkere kop koffie bij terugkomst in ‘Donum Dei’ zijn Sylvia en ik samen met Rohitte naar het convent in Nayakakanda gereden om daar nog een spoedbezoek af te leggen. Een enorme verrassing voor de zuster want die hadden we niet op de hoogte gebracht van ons bezoek. Ze vond het dan ook enorm leuk en gezellig ons weer te zien. Ook diverse andere zusters kwamen langs voor een babbeltje.

De reden van het bezoek is dat we enige tijd geleden een nieuwe diepvriezer hebben laten plaatsen voor de oudere dames die daar leven.
Nog steeds zijn ze dagelijks dankbaar dat ze de vriezer van Stichting Ayubowan hebben gekregen, en maken er sinds die tijd goed gebruik van. Ze kopen nu groot in en dat betekent ‘goedkoper’ boodschappen doen.

De zusters vroegen of we nog met hen een lunch wilde gebruiken, maar dat hebben we vriendelijk afgeslagen omdat we niet de gehele middag van huis wilde zijn en ook nog even wat zon mee wilde pikken alvorens we naar huis gaan.

Dus zoals gezegd hebben we lekker een beetje zitten luieren en natuurlijk de rotklus, het inpakken van de koffers, gedaan.

Tenslotte de laatste Arracks van dit verblijf in Sri Lanka gedronken en uiteindelijk heeft Rohitte ons om 23.45 naar de luchthaven gebracht, werkelijk een vervelend moment in de wetenschap dat het een graad of 40 kouder is waar we naar toe moeten!!

O ja, nog vergeten te vertellen. Tijdens het bezoek aan het moeras is Sylvia redelijk vaak door één of ander beest gestoken en smeert ze complete benen en armen in met afterbite. Wanneer ik aangeef nergens last van te hebben wordt ze ietwat prikkelbaar, ik vindt het wel mooi die rode bulten haha!!

De wachttijd bij de douane viel erg mee, terwijl het afgeven van de bagage in eerste instantie heeeeeeeeeel lang ging duren. Er stonden minimaal 100 mensen te wachten. Toch maar even voor de zekerheid gekeken of er een aparte balie voor online checkin was en warempel die was er, daar stonden maar 3 personen voor ons dus 10 minuten later waren we er doorheen! Sylvia wilde uiteraard nog even shoppen en voor mij een mooi moment om dit verslag vanaf de luchthaven te plaatsen!

Zoals het er nu naar uitziet zal ons vliegtuig op tijd vertrekken, 02.55 uur Sri Lanka tijd en vliegen we naar Dubai. We zullen daar rond 06.00 uur Dubai tijd aankomen. Daar moeten we dan een kleine 2,5 uur wachten en als alles mee zit komen we straks om 12.40 uur in het koude Nederland aan en is aan deze mooie vakantie in Sri Lanka definitief een eind gekomen.

Volgend jaar zal namens Stichting Ayubowan een werkbezoek worden uitgevoerd, dus in 2014 ongeveer dezelfde periode komen we hier zeker weer terug, maar dan zal er weinig vrije tijd in de planning te vinden zijn :-).

Wij hopen dat iedereen een beeld heeft gekregen van onze belevenissen hier in Sri Lanka. Het was een vol programma, en hebben we plezier en Ayubowan zaken gecombineerd, maar terugkijkend hebben we zelfs meer gedaan dan we hadden gepland!

Nogmaals willen we iedereen bedanken voor alle leuke berichtjes, SMS’jes en e-mails die we hebben ontvangen.

Met vriendelijke groeten,
Gabriël en Sylvia Koetsier

Donderdag 24 januari 2013
Vandaag een zeer sportieve dag gehad. Na een redelijk vroeg ontbijt zijn we om 0900 uur naar Colombo vertrokken. Voor die tijd waren mijn ouders al door Rohitte opgehaald vanuit hun woning.

Vandaag zijn Sylvia, mijn vader en ik namelijk gaan golfen in Colombo. Ton, Dinie en mijn moeder zijn een gezellig dagje uit geweest en hebben een dovenschooltje onder Colombo bezocht, welke wordt gerund door een Nederlandse dame. Daarna zijn ze lekker gaan lunchen in het Mount Lavinia Hotel.

In de tussentijd heeft de andere helft dus 18 holes op de golfbaan gelopen. Het was heerlijk golf-weer, wel zon maar ook een lekker briesje. Sylvia had een vrouwelijk caddy en dat was ook voor haar erg gezellig. Om te laten zien dat we er echt zijn geweest hebben we foto 083 toegevoegd haha.

Na het golf zijn we opgehaald door de andere helft en na de terugreis door een zeer druk Colombo hebben we gezamenlijk een heerlijke kop koffie bij Ton en Dinie gedronken. Daarna zijn mijn ouders weer keurig in Negombo afgezet.

Na een lekker diner weer het inmiddels standaard ritueel afgewerkt ( lekker kletsen onder het genot van een Arrack) en lagen we gezien de sportieve dag redelijk vroeg op bed.

Morgen helaas alweer de laatste dag in Sri Lanka want zaterdagmorgen om 02.00 uur vertrekken we weer naar het koude Nederland.......snik :-(.

Nou morgen dus het laatste stukje verslag van een enorm heerlijk verblijf op Sri Lanka en ook nu kijken we weer terug op een enorme hoeveelheid leuke, mooie en indrukwekkende ervaringen!

Woensdag 23 januari 2013
Vanmorgen redelijk vroeg op. Slecht kunnen slapen, weet niet hoe dat kwam, wellicht omdat het internet sinds gisteravond al niet meer werkt haha…..

Na het ontbijt eerst maar even langs de Mobitel winkel om te vragen wat er mis is. Ton had namelijk ook geen ontvangst meer dus moest er iets anders aan de hand zijn. Dat klopte, want de komende 4 dagen is er onderhoud en dan is er geen internet beschikbaar. Er was wel een ander alternatief, namelijk een simkaart van Dialog en voor €3 hebben we weer 1GB aan data. Dat maar aangeschaft want geen internet kan in deze tijd niet meer ☺.

Daarna het standaard rondje langs de kapper, supermarkt, bakker en de bank gemaakt. Na de lunch zijn we vertrokken naar Santosa waar we 75 voedselpakketten uit gaan delen aan de armste gezinnen in het moeras. Mijn ouders, Ton en Dinie en wij betalen ieder 25 pakketten die we vervolgens hebben uitgedeeld (foto 072, 073 en 074). Daarnaast hebben we ook nog een tafel moeten vergoeden want ze hadden een plastic tuintafel klaargezet waar de pakketten eerst opgelegd moesten worden maar de bezweek uiteraard onder het gewicht van al die pakketten (foto 075 en 076), maar goed die kon er ook nog wel vanaf en een lol hebben we met de eigenaresse er wel om gehad!

Voor het uitdelen waren alle 75 gezinnen naar een verzamelplaats gekomen aangezien dat wel zo efficiënt is, het was er een drukke bedoening (foto 077).

Vervolgens nog naar enkele huisjes gekeken waar die mensen wonen, werkelijk onder erbarmelijke situaties (foto 078 en 079). Daarnaast wordt er gewoon in de buitenlucht een emmertje water over de kinderen gegooid en dat noemen ze een douche (foto 080).

Tenslotte op foto 081 is te zien hoe de mensen die leven in het moeras bij hun huisje, oftewel krot, moeten komen. Maar hoe dan ook de mensen daar blijven lachen (foto 082).

Daarna hoe tegenstrijdig dan ook de ring bij de juwelier opgehaald, deze was namelijk beschadigd sinds we hem vorig jaar hadden laten maken. Als extra service hebben ze ook onze trouwringen nog opgepoetst, we lijken net weer een pas getrouwd stelletje.

Vervolgens in Negombo gegeven bij een Zwitsers restaurant die bekend staat voor de biefstuk en kan niet anders zeggen dat we het ons lekker hebben laten smaken.

Nu weer terug in Ja-Ela, snel dit verslag online gezet, sapje gedronken en snel naar bed, want morgen moet er worden gegolft in Colombo, samen met Sylvia en mijn vader. Ton, Dinie en mijn moeder gaan op bezoek bij een schooltje voor dove kinderen.

Wetrusten voor straks maar weer!!

Dinsdag 22 januari 2013
Vanmorgen wederom rustig opgestaan en ontbeten. Hebben om 11.00 uur afgesproken met Raheem de manager van Stichting Berendina die verantwoordelijk is voor de ‘tea estates’. Wij waren keurig op tijd op de afgesproken plek, maar geen Raheem. Even gebeld en hij meldde dat het pas morgen, de 22e is. Voorzichtig door laten schemeren dat het vandaag de 22e is. O ja, hij zal er binnen een half uurtje zijn, dat kennen wij dus op een idyllisch plekje even de tijd doorgekomen (foto 069). En inderdaad een Srilankaans half uurtje verder, want om 11.45 waren we uiteindelijk onderweg naar de thee plantage.

Allereerst kregen we een rondleiding door de theefabriek en we moesten ‘beschermende’ kleding aan haha leuk setje nietwaar, zie foto 070.

Daarna werden we uitgenodigd bij de lokale ‘arts’ die altijd op de plantage aan het werk is hij liet zien wat de Berendina Stichting allemaal voor projecten heeft gedaan. We moesten door heel wat fotoboeken heen bladeren.
Vervolgens hebben ze wat in de fotoboeken stond in het ‘echt’ laten zien. Natuurlijk heel veel arme gezinnen gezien daar op de theeplantage, maar daar waar mogelijk helpt de Berendina Stichting deze mensen. Maar ondanks de armoede wordt er toch altijd nog gelachen en gewezen wanneer er een paar blanken voorbij lopen. Foto 071 laat een paar kindjes zien die toen de foto was gemaakt pas gingen zwaaien, jammer maar dit ziet er toch ook prima uit?

Tenslotte nog bij de assistent manager van de plantage in zijn bungalow gegeten, het was rijst en curry en zelfs Sylvia heeft ervan gegeten haha.

Toen weer de auto in en na afscheid te hebben genomen van Raheem, op naar de laatste lange autorit van deze ‘vakantie’.

Uiteindelijk zijn we om 16.40 uur aangekomen in Ja-Ela dus erg snel gereden!

Dinie had alweer een lekkere kop Douwe Egberts koffie klaar staan, waren we echt aan toe na dagen lang Srilankaanse koffie te hebben gedronken.

Na het eten hebben we de belevenissen van de afgelopen dagen doorgesproken onder het genot van inmiddels het bekende glaasje lokale vocht.

Morgen hebben we alleen aan het eind van de dag nog een activiteit, namelijk het uitdelen van voedselpakketten aan de allerarmsten die leven in het moeras maar eerst lekker slapen…..

Tot morgen.

Maandag 21 januari 2013
Zoals gisteren al aangegeven enorm weinig uitgevoerd vandaag. Lekker in het zonnetje gehangen en een paar spelletjes gespeeld (foto 068).
Aangezien de signaalsterkte van het internet zo enorm slecht was konden we af en toe een facebook berichtje plaatsen en that’s it. Dat betekent geen updates, geen andere afleidingen dus alleen maar relaxen.

Later die dag vroeg Sanath of we Srilankaanse curry wilde eten, we weten dat hij daar veel werk aan heeft maat hij vond het geen probleem dat hij het alleen voor mij klaar moest maken aangezien Sylvia niet van pittig eten houdt, dus zij lekker ‘safe’ een cordonbleu gegeten.

Zondag 20 januari 2013
Vannacht lekker geslapen, we konden het redelijk rustig aan doen vanmorgen aangezien we alleen naar het watervalhotel in Kitulgala moesten rijden. Na het ontbijt, dit keer mochten we wel het restaurant in ☺, ben ik voor controle van mijn hand opnieuw naar de dokter gegaan. Het duurde wel wat langer dan gisteren aangezien ik nu 10 andere patiënten voor me had! Aangezien deze dokter ‘gratis’ werkt kreeg ik geen voorkeursbehandeling en moest ik netjes op mijn beurt wachten. Na wat knijpwerk in mijn hand gaf hij aan dat het goed gaat en ik het verband twee keer per dag moet verschonen en natuurlijk die kuur van vijf dagen af moet maken. Het verband werd door een lieftallige jonge dame vervangen en vervolgens kreeg ik nog een zak met spul mee zodat ik het de komende dagen zelf kan doen.
Wanneer het genezingsproces blijft gaan zoals nu zal de betekenen dat ik komende donderdag gewoon kan golfen, jeee!!!

Na het bezoek aan de dokter wilde ik naar het hotel terug lopen maar werd door zwaar bewapende militairen tegen gehouden, dacht nog bij mezelf wat heb ik nu dan weer gedaan, nou niets, de president zal vandaag een nieuw ziekenhuis openen en het volledige konvooi moest langs komen en uit veiligheidsoverwegingen mocht ik dus niet verder. Dat heeft een klein kwartiertje geduurd en toen kon ik weer verder. Op foto 060 is een klein deel van de beveiliging te zien.

Sylvia en Rohitte hadden zich lekker in het zonnetje in de tuin geplant om in de termen van Rohitte te spreken om op te warmen, want hij dacht dat het zal gaan sneeuwen, want het was maar liefst 8 graden ☺ geweest vannacht.

Snel uitgecheckt voor de laatste keer in dit hotel, we komen hier niet meer terug. Zoals gisteren aangegeven is de kwaliteit van de kamers en service slecht te noemen gezien het bedrag wat je voor en nacht betaald.

Daarna snel de A7 op richting Kitulgala. Normaliter een rit van 3 uurtjes, echter is de staat van deze weg zo enorm slecht dat men begonnen is met de renovatie ervan wat maakte dat je om de enorme kuilen heen moest navigeren (foto 061, 062 en 063). Overigens wordt deze weg aangelegd op de ambachtelijke manier en komen er weinig machines bij kijken.
Onderweg uiteraard ook nog even een paar mooie kiekjes gemaakt van de omgeving. Foto 064 laat de waterval vlak bij Hatton zien.

Na Hatton, een kilometer of 30 verder, werd het iets beter en konden we met een gangetje van 40-50 km het laatste stuk afleggen, Sylvia pakt overigens iedere seconde dat we een stop maken om te genieten van de zon……(foto 065).

Uiteindelijk zijn we om 14.45 uur aangekomen en heeft de rit alsnog 4,5 uur geduurd voor nog geen 100 km, maar goed daar raak je wel aan gewend. Sanath was zo vriendelijk geweest om de kamer aangrenzend aan het zwembad voor ons vast te houden. Kamer is opgeknapt en ziet er prima ui!

De laatste 6 kilometer de jungle in gaat over een smal paadje en is de enige manier om bij het hotel te komen. Ook hier heeft de ‘weg’ veel te voorduren gehad van de regen de afgelopen weken (foto 066).

Rest van de middag zo weinig mogelijk gedaan en lekker aan het zwembad gehangen (foto 067). Uiteraard gelijk even het golf voor komende donderdag gereserveerd in Colombo, aangezien de dokter tenslotte heeft aangegeven dat mijn hand de komende dagen weer volledig bruikbaar zal zijn ☺.

Zojuist genoten op de veranda van een heerlijke maaltijd en denk dat het ook vanavond niet al te laat zal worden. Vanzelfsprekend gaan we nog wel aan de lokale drank van Sri Lanka (Arrack) nippen. Aangezien het hotel tussen de thee- en rubberplantages ligt heeft het hotel geen alcohol in huis maar daar moet je zelf voor zorgen. Haha geen probleem, want we zijn goed voorbereid!

Morgen geen verslag omdat we dan waarschijnlijk niets gaan ondernemen. Komende dinsdag gaan we samen met de Berendina Stichting een project op de theeplantage bezoeken. Zij hebben laatst een project in Yatiyanthota voor ons uitgevoerd namelijk het plaatsen van een watertank zodat ook in de droge periode voldoende water kan worden opgeslagen, en gezien deze relatie willen zij ons tonen wat hun Stichting allemaal in de Yatiyanthota omgeving doet. Het is een ‘verplichting’ maar denk dat we wel weer veel indrukken op zullen gaan doen!

Tot dinsdagvond maar weer!!

Zaterdag 19 januari 2013
Vanmorgen rustig opgestaan, we hadden om 1100 uur een afspraak met de Meth Sewa Foundation (foto 053). Dit is een lokaal initiatief om aan de ene kant gehandicapte kinderen en aan de andere kans ongewenst zwangere vrouwen te helpen. Echter die vrouwen blijken kinderen te zijn. Het jongste meisje is 11 jaar en het oudste meisje is 14 jaar, allen ongewenst zwanger als gevolg van misbruik meestal door een familielid. Kan niet anders zeggen dat deze verhalen enorme indruk bij ons hebben achtergelaten. Ik zal jullie de exacte details van de verhalen besparen, maar dit gaat je niet in de koude kleren zitten zucht……

Maar goed, naast de ongewenst zwangere meisjes worden er ook gehandicapte kinderen opgevangen. We hebben de ‘grote’ allemaal een pet gegeven en de wat kleinere een ballon. Zie hiervoor foto’s 054, 055 en 056. Het oliebollen project (hier bakken en verkopen vrijwilligers oliebollen om zo geld in te zamelen) heeft dus geld bij elkaar gezameld zodat ongeveer 10 kinderen voor één jaar geholpen kunnen worden (medische kosten en onderhoud) en voor de overige kinderen wordt momenteel nog een andere sponsor gezocht.
Project 2012-14, de meubels voor de ongewenst zwangere ‘vrouwen’ zijn inmiddels aangeschaft en daar hebben we ook de originele bonnetjes van meegekregen. Zij hebben een mooie ‘file’ aangemaakt voor ons dat aantoont dat het allemaal tot op de komma nauwkeurig wordt verzorgd.

Na de droevige verhalen was er ook nog even tijd om te lachen met de gehandicapte kinderen! Vervolgens hebben we onze reis naar Nuwara Eliya voortgezet. Onderweg nog even gestopt om iets te drinken en daar bleken ook veel kinderen te zijn. Uiteraard ook hier vonden de ballonnen en pennen weer gretig aftrek, zie hiervoor foto 057.

De route van Ella naar Nuwara Eliya was soms lastig. Afgelopen weken heeft het hier enorm geregend en zijn delen van de bergen naar benden gekomen, met als resultaat dat vaak maar één weghelft begaanbaar is (foto 058). Hoe dan ook, rond 16.00 uur zijn we in het Grand Hotel aangekomen.

Maar goed, hele goede ervaring heb ik niet met deze plaats, ieder jaar moet ik wel een dokter bezoeken en ook nu was dat weer het geval. Sinds een dag of twee heb ik al een ontsteking in mijn hand. Motto die ik altijd gebruik is ‘komt vanzelf gaat vanzelf’. Echter vandaag klopte mijn hartslag in mijn hand en dat is meestal geen goed teken. Dus maar ff naar de apotheek, ik dacht een zalfje te kunnen kopen en dat het dan wel goed zal komen. De dame van de apotheek zag mijn hand en meldde dat het wellicht beter is dat ik naar een dokter zal gaan. Tja…de pijn die ik had was ook niet te harden dus maar een dokter bezoeken. Hij zat ergens achter een gordijntje en bleek Dr. Daniel een chirurg uit het ziekenhuis te zijn, dat schept vertrouwen.

Totdat hij ernaar keek en aangaf dat er nog een snee in mijn hand gemaakt moest worden om de druk te verminderen. Nou dat dacht ik ff niet……geen operatiekamer, geen plastic handschoenen dus no way!!
Gevraagd naar de opties…..die waren er niet. Kon kiezen voor een verdoving maar die deed volgens de dokter net zo zeer als ff een paar sneetjes maken in mijn hand. Wel even goed doorgevraagd of alles wel steriel was, maar hij liet zien dat alles uit de verpakking werd gehaald dus dat zal we goed komen.

Flink ontsmetten, kiezen op elkaar en snijden maar…….na deze fantastische ervaring was ik niet echt blij maar de meeste pijn was al wel weg….Sylvia vond het nodig daar een foto van te maken en niet echt de meest charmante laten we maar zeggen (nummertje 059).

Deze ingreep was maar liefst LKR 1.200, omgerekend €7. Morgenochtend moet ik nog even terug komen om het verband te laten verversen en dan zijn we weer als nieuw ☺. Voor de zekerheid ook nog een kuurtje mee gekregen om infecties te voorkomen. Made in UK en maar €4 voor een kuur van vijf dagen. Ik snap nog steeds niet waarom zorgkosten in NL zo hoog zijn.

Maar goed hand weer soort van ok en daarna nog een borrel gedronken met onze chauffeur in onze kamer, was erg leuk om hem op een andere manier te leren kennen.

Daarna even dineren…..dachten wij. Zit je in het meest luxueuze hotel van de stad en krijg je te horen dat wanneer je niet vooraf tijdens de boeking half pension hebt geboekt er geen plek is en je pas na 21.00 uur welkom bent. Yehh right, dus maar weer om de general manager gevraagd, ook hier een slap verhaal dat het echt pas na 2100 kan. Prima, maar vorig jaar heeft deze zelfde manager beloofd dat het allemaal beter zal worden en we het echt nog eens moesten proberen. Hem daar nog even aan herinnerd en voor we het wisten zaten we in een private diner heerlijk te genieten. Konden bestellen wat we maar wilde en het personeel van dit etablissement snappen wat je nodig hebt als je al vele dagen achter elkaar projecten aan het bezoeken bent, dit was werkelijk uitstekend. Moet je wel even zaniken maar dan heb je ook wat. Tip, The Grand hotel, is zeer duur en denken dat ze het beste van het beste zijn, niet dus, er zijn veel betere alternatieven in de buurt….

Maar goed, de private dining prima bevallen en daarna heerlijk het mandje in. Morgen nog een uurtje of 3 rijden om bij het hotel te komen wat op een waterval is gebouwd. Enorm mooie locatie en hier kunnen we heerlijk tot rust komen een paar dagen.

Terugkijkend op vandaag hebben we weer redelijk veel gedaan, gezien en te verwerken. Gaan nu lekker slapen, en voor het eerst onder een deken want Nuwara Eliya ligt enorm hoog en daardoor is het maar 15 graden overdag en in de avond een graad of 8. Morgen weer lekker rond de 30 graden hoor ☺.

Welterusten voor straks.

Vrijdag 18 januari 2013
Vanmorgen om 06.00 uur opgestaan en Dinie had alweer een heerlijk ontbijt voor ons klaargemaakt. De laatste spulletjes nog ingepakt en om 07.10 zaten we in de auto op weg naar Udawalawa. De eerste 1,5 uur hebben we maar liefst 25 kilometer gereden. We moesten door Colombo en dat is een verkeersinfarct. Maar goed, toe we daar eenmaal doorheen waren ging het voorspoedig. We even een tussenstop gemaakt in Radnapura, om vervolgens door te rijden naar de eindbestemming. Het was wel even zoeken naar ons hotel, maar uiteindelijk zijn we daar om 13.30 uur aangekomen.
De kamer is uitstekend, alles belegd met marmer en enorm schoon, dus dat word lekker slapen vannacht. Het hotel ligt midden in het wildpark van Udawalawa dus een zeer mooie locatie.
Na aankomst nog even in de zon gezeten en om 14.30 werden we door een jeep opgehaald om op ‘safari’ te gaan (foto 047).

Nadat we de entree hebben betaald, voor ons, de gids (foto 048) en de jeep (LKR 6.000, ongeveer €36) konden we naar binnen. De gids was een heel oud mannetje maar zag heel snel alle dieren zitten (foto 048).

We hebben ruim 3,5 uur door het wildpark heengereden en een enorme hoeveelheid dieren gezien. Van vogels, schildpadden, krokodillen, buffels en uiteraard heel veel olifanten. Op een gegeven moment kwam er één op ons afgelopen en stak pal voor onze auto het pad over, wat een enorm gebouw is zo’n die zeg. Foto 049, 050, 051 en 052 laat een paar dieren zien.

Daarna de gids een lift terug gegeven naar het dorpje en daarna hebben we ons even lekker opgefrist. Het is behoorlijk stoffig en zo’n open jeep.

Vervolgens een lekker diner genoten en vanzelfsprekend de dag afgesloten met een lekker drankje.

Morgen ook weer een vol programma. We gaan project 2012-14, meubels voor een opvanghuis voor ongewenst zwangere vrouwen in het zuidoosten van Sri Lanka controleren. Het project kun je bekijken via: http://bit.ly/10Eg9hN. Waarna we doorrijden naar Nuwara Elya voor de overnachting.

Wederom een fijne avond alvast!

Donderdag 17 januari 2013
Zoals eerder aangegeven een rustige dag gehad. De nacht daarentegen was iets minder. De dochter van de overburen ging trouwen en het blijkt in Sri Lanka de gewoonte om dan rond 05.00 uur in de ochtend vuurwerk af te steken. Die gewoonte bleek werkelijkheid te zijn want stipt vijf uur dacht ik dat we werden aangevallen haha. Maar goed 10 minuten laten was het alweer rustig en konden we nog een paar uurtjes slapen.

In de ochtend uiteraard de kapper bezocht en wat inkopen gedaan. Daarna rustig lunchen en naar de directeur van een plastic fabriek die we eerder op de rotary club hadden ontmoet. Dit keer konden we het redelijk eenvoudig vinden. Alleen zat het niet mee want het koelwatersysteem was defect en stond de productie stil. Maar goed toch even kunnen zien hoe de fabriek eruit zag en wanneer deze in Nederland had gestaan zal de ARBO deze niet goedkeuren.
Bijna alles is nog handwerk, en wordt er 24 uur per dag gewerkt, nogmaals leuk om even te zien.

Vervolgens nog even lekker in de zon gezeten en rond 15.30 zijn we naar Negombo gereden om mijn ouders op te halen, want we hebben een bezoek aan Stichting Santosa gebracht. Dit is een stichting die de allerarmste kinderen van een maaltijd voorziet. Ze worden met een busje uit het moeras gehaald, krijgen een maaltijd en daarna worden ze weer netjes teruggebracht. Foto 043, 044 en 045 geven een goede impressie. Aangezien Stichting Ayubowan een donatie voor de maaltijd heeft gedaan hebben de kinderen nu wat extra’s gekregen, namelijk een kippenpootje een worstje en een halve appel.
Verder gaan we volgende week woensdag zelf naar het moeras om 75 enorm arme gezinnen een voedselpakket te geven. Samen met Ton en Dinie, mijn ouders en wijzelf zal dit worden bekostigd.

Verder hebben we ook de projecten nog doorgelopen aangezien wij daar diverse kinderen sponsoren voor hun studie. Van de 5 zijn er 4 afgerond. Binnenkort zal de site vanzelfsprekend worden bijgewerkt. De jongen die een accounting opleiding heeft gevolgd werkt momenteel bij een Jetwing hotel. Heeft het daar goed naar zijn in en maakt goed carrière. Zo zie je maar dat een gedegen opleiding daadwerkelijk bijdraagt aan een goede toekomst. Foto 046 laat deze jongen zien.

Nadat we zelf ook wat hebben gegeven (hetzelfde als de kinderen) zijn we weer via Negombo terug gereden naar Ja-Ela. Puta, het overbuurjongetje was ook mee en die heeft de hele terugreis geslapen. Dat zag er erg schattig uit.

Daarna nog even de dag doorgesproken onder het genot van een Arrack en toen redelijk vroeg naar bed, aangezien we er morgen om 06.00 uur al uit moeten aangezien we wederom een paar honderd kilometer moeten rijden, dit keer naar Udawalawe.

Om het eerste deel van het reisverslag te lezen kan op de volgende link worden geklikt: http://bit.ly/UPq5Pr

• 25 Januari 2013 - 23:42

Tity En Henk Dijkstra:

Gabriël en Silvia,
    Jullie lekker in een warm land en wij de afgelopen dagen LEKKER op wintersport. Morgen een schaattocht, wat is het leven goed! Verschil moet er zijn niet waar? Bij thuiskomst lag er een kaart van jullie, bedankt hiervoor. We wensen jullie een goede vlucht en we hebben weer genoten van de verhalen.
    Groeten Tity en Henk